Aswebo en SOPREMA verbinden samen de A11

In het voorjaar van 2014 startte het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met de aanleg van de A11, één van de missing links in het Vlaamse Wegennet. Deze nieuwe autosnelweg vormt het ontbrekende puzzelstuk tussen twee belangrijke verkeersaders: de N31 in Brugge en de N49 in Westkapelle. De A11, met een totale lengte van 12 kilometer, zorgt voor een vlotte verbinding van de haven van Zeebrugge met het binnenland. De werken zijn gespreid over verschillende werkzones en nemen in totaal 42 maanden in beslag, nog tot en met het najaar van 2017. Een gigantisch project waarvoor SOPREMA instond voor de levering van ca 80.000 m² bitumineuze waterdichting en een belangrijk aandeel vloeibare waterdichting.

Bitumineuze afdichting van de aansluitingscomplexen en viaduct met ANTIROCK

Alle kunstwerken van de A11 en aansluitingsomplexen (bruggen, tunneldaken, fietserstunnels en -brugjes) en het viaduct werden voorzien van een waterdichting van SOPREMA met Antirock in combinatie met gietasfalt. Het gietasfalt werd gebruikt voor het afdichten van het rijgedeelte van de bruggen en tunneldaken terwijl de bitumineuze waterdichting werd gevlamlast op de buitenste zone van het brugdek van zo’n 2 meter breed, waarop nadien een betonnen boord / wandelstrook werd aangebracht.

Tussen deze betonnen boord en het gietasfalt wordt de waterafvoer verzekerd door een strook Envirodeck-elementen. Het is een combinatie van een innovatief ontwerp en een composietmateriaal dat resulteert in een licht van gewicht en sterker product dan de traditionele waterafvoersystemen. De Antirock 4 TF C1 is een soepel en elastisch membraan samengesteld uit geselecteerde elastomeerbitumen (SBS) en is voorzien van een polyester-composiet wapening. De bovenzijde van het membraan is afgewerkt met een talk/zand mengeling en de onderzijde van een wegbrandfolie en ATG-gekeurd voor verwerking in combinatie met gietasfalt. De vrije boord of lasnaad is tevens voorzien van een licht activeerbare wegbrandfolie.

Verder beschikt het membraan over talrijke sterke technische eigenschappen zoals flexibiliteit, treksterkte, rek bij breuk, vloeiweerstand, afschuifsterkte, enz. Het aanbrengen van het membraan vraagt een specifieke plaatsing door de volledige en ononderbroken hechting aan de ondergrond. Geen enkel luchtbelletje mag ingesloten geraken om eventuele beschadiging van de weg- of gietasfalt op termijn te voorkomen.

Kennismaking op dag van het dak

De firma Aswebo uit Drongen onder leiding van Kristof Devolder voert de waterdichtings- en gietasfaltwerken uit volgens een strak schema.“Het is een heel werk en begin september moeten we klaar zijn. 12 km wegdek met een hoop tunnels en bruggen en een viaduct van bijna 1,5 km. De gewone rijbaan wordt geasfalteerd maar de brugdekken en de daken van de tunnels worden afgedicht met gietasfalt en een bitumineus membraan dat compatibel is met dit gietasfalt én waarvan deze eigenschap dan bevestigd wordt door een ATG."

"Wij hebben het hier gebruikte membraan en de firma SOPREMA eigenlijk leren kennen op de Belgian Roof Day in 2015, toen nog de Dag van Het Dak, en waren op zoek naar een product dat geschikt was voor dit project, mét een ATG en flexibele en snelle leveringsmogelijkheden. Zo is onze samenwerking tot stand gekomen en hebben we intussen trouwens voor nog heel wat andere projecten samen aan tafel gezeten."

Vloeibare dichting in PMMA voor technische ruimtes

Voor het afdichten van de technische ruimtes van de tunnels en viaducten, werd ook gebruik gemaakt van aanzienlijke hoeveelheden vloeibare waterdichting Alsan PMMA van fabrikant SOPREMA. Eerst kwam het Roof-Consulting team ter plaatse om de bestaande situatie goed in te schatten en op basis van dit plaatsbezoek kon de onderneming vervolgens een perfect advies geven voor de waterdichting van deze technische ruimtes.

ALSAN 170 (A) is een snel uithardende primer die gebruikt wordt als hechtmiddel op absorberende ondergronden ter voorbereiding van het later aanbrengen van Alsan PMMA-harsen. Daarna werd de ALSAN 770 TX ingewerkt met het vlies P (BCD). De afwerkingslaag is de ALSAN 970 F (E). Deze wordt gebruikt als slijtlaag voor ALSAN PMMA systemen. Het is een hoogwaardige, duurzame afwerking die geleverd kan worden in elke RAL-kleur en zelfs gebruikt kan worden om patronen of figuren te maken.