Met de Antirock volgde Aswebo het juiste spoor

Antirock bitumineuze waterdichting

 

De waterdichtheid van het 2.000 m2 grote brugdek van een gloednieuwe spoorbrug verzekeren? SOPREMA wist zeker dat deze glansrol voor zijn bitumineuze membraan Antirock 5 TF C3 was weggelegd en ondervond geen enkele moeite om aannemer Franki, onderaannemer Aswebo en via hen ook opdrachtgevers NMBS, Infrabel en TUC RAIL daarvan te overtuigen. 

VLOTTER TREINVERKEER TUSSEN BINNENLAND EN KUSTREGIO

Om de toenemende drukte van het spoorverkeer tussen de kustregio en het binnenland en naar de haven van Zeebrugge op te vangen, besloot Infrabel, de infrastructuurbeheerder van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS), in samenwerking met ingenieurs- en projectmanagementbureau TUC RAIL om een derde en vierde spoor toe te voegen aan de spoorlijn tussen Gent en Brugge. In Moerbrugge, een deelgemeente van Oostkamp, vroeg dit om een bredere brugoverspanning voor gemotoriseerd verkeer en fietsers.

De opdracht voor aannemer Franki? In een zo kort mogelijke tijdspanne de oude spoorwegbrug afbreken en vervangen door een boogbrug, en dit met een minimum aan hinder voor zowel het reizigers- en goederentreinverkeer als de buurtbewoners. De nieuwe brug voorziet twee rijstroken voor gemotoriseerd verkeer van elk 3,3 m breed, geflankeerd door fietspaden van 1,8 m breed, fysiek gescheiden van de rijweg om de veiligheid van de zwakke weggebruikers te garanderen. Samen beslaan ze een oppervlakte van zo’n 2.000 m2. SOPREMA zag hierin een uitgelezen kans om het brugdek van een superieure waterdichting te voorzien en had weinig moeite om zowel aannemer Franki als onderaannemer Aswebo, die zou instaan voor de wegbedekking, van de kwaliteiten van zijn Antirock 5 TF C3 membraan te overtuigen.

EEN PERFECTE HECHTING VERZEKEREN

SOPREMA’s Antirock 5 TF C3 bleek ook perfect te voldoen aan de strikte vereisten die de bestekbeschrijving van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) aan het bitumineuze waterdichtingsmembraan stelde. Het gaat om een soepel, elastisch membraan van 5 mm dik, dat is samengesteld uit geselecteerde thermoplastische styreen-butadien-styreen (SBS) elastomeerbitumen en voorzien is van een sterke polyester-composietwapening van 250 g per m². De bovenzijde van het membraan is afgewerkt met een mengeling van talk en zand en de onderzijde met een wegbrandfolie. Ook de vrije boord of lasnaad is voorzien van een licht activeerbare wegbrandfolie.

Om een volledige en ononderbroken hechting aan de ondergrond te verzekeren, bracht Aswebo eerst Elastocol 500TP aan, een koud verwerkbare sneldrogende hechtprimer op basis van elastomeerbitumen en vluchtige solventen. Zeker in dit soort toepassingen is impregnatie van de ondergrond onontbeerlijk voor een goede hechting. Geen enkel luchtbelletje mag ingesloten raken tijdens de plaatsing, dit om eventuele beschadiging van de weg- of gietasfalt op termijn te voorkomen.

TAL VAN STERKE TECHNISCHE EIGENSCHAPPEN DRAGEN BIJ TOT DUURZAAMHEID EN KWALITEIT

Naast nauwkeurigheid, speelde ook snelheid een belangrijke rol bij de plaatsing. Er kwam nachtwerk aan te pas om de hinder voor zowel de omwonenden als het spoorverkeer tot een minimum te beperken. Mede dankzij de vlotte verwerkbaarheid van het Antirock 5 TF C3 membraan slaagde de aannemersploeg erin de volledige afsluiting van de brug, met bijhorende verkeersomleiding, tot vier weken te beperken.

Wat SOPREMA’s Antirock 5 TF C3 uiteindelijk bijdraagt tot het eindresultaat? Door de bitumensoort waaruit dit membraan bestaat, SBS, ontstaat er een perfecte hechting aan de ondergrond. Dit garandeert de levensduur van het brugdek en zorgt voor een goede bescherming van de onderstructuur. Naast optimale waterdichting vertoont dit membraan ook tal van andere sterke technische eigenschappen, waaronder flexibiliteit, treksterkte, rek bij breuk, vloeiweerstand en afschuifsterkte. De interne composietwapening van 250 g per m² zorgt bovendien voor dimensionele stabiliteit en stevigheid. Kortom, een duurzame en kwalitatieve waterdichte afwerking, in combinatie met professionele plaatsing door Aswebo, houdt de sporen onder de gloednieuwe spoorbrug in Moerbrugge voortaan droog, terwijl de weggebruiker er – onopgemerkt, maar zeker – geniet van uitstekend rijcomfort.

“De keuze voor de Antirock was snel gemaakt. De sterke eigenschappen van het bitumineuze membraan garandeerden het nodige comfort voor zowel de aannemers als de weggebruiker.” – Frederik Munters, Area Sales Manager SOPREMA

 

Meer informatie?